SUPPORT PENAJA

Sunday 22 January 2012

FUYOO.. KECUAIAN KAPTEN PUNCA NAHAS KAPAL MEWAH ITALI



Pihak penyiasat Itali kini mencari kebenaran teori kapal persiaran Costa Concordia yang berharga 390 juta (RM1.54 bilion)
yang dikatakan karam akibat belayar terlalu hampir dengan Pulau Giglio kerana mahu memberi isyarat kepada seorang pegawai tentera laut Itali di tepi pantai Pulau Giglio. 
Kapten kapal itu, Francesco Schettino, 52, didakwa memberi tabik hormat kepada seorang rakan di pantai ketika kapal persiaran dipandunya mengalami malapetaka, kata dakwaan yang dipetik akhbar Daily Mail.
 Schettino ditahan atas dakwaan bertanggung atas kematian penumpang dan mengabaikan kapal ketika ia terkandas di kedalaman 59 meter berdekatan pelabuhan.  Agensi berita Itali melaporkan enam orang disahkan mati dan 14 masih hilang. Mayat penumpang lelaki keenam ditemui memakai jaket keselamatan di dek kedua kapal.
Laporan di Itali menyebut, penyiasat mengenal pasti lelaki di pantai itu dan dia akan disoal siasat berhubung nahas yang berlaku.
Pada Ogos tahun lalu, Costa Concordia telah menghampiri pulau itu dan membunyikan sirennya. Datuk bandar dalam e-melnya telah memuji kapten kerana memberikan pemandangan yang mengagumkan kepada pelancong ketika itu.Pendakwa menyifatkan cara Schettino mengendalikan kapal sebagai tidak cekap. Kapten itu terpaksa menafikan dakwaan bahawa beliau meninggalkan kapal itu untuk menyelamatkan diri. Beliau turut dilihat berada di bar, malah mengambil barang berharga sebelum meninggalkan kapal. Semua tuduhan itu dinafikan keluarganya ketika Schettino diberi gelaran ‘Kapten Penakut’ oleh sesetengah penumpang yang menuduh lelaki itu mengabaikan mereka. 
Pasangan pegawai tentera Perancis, Ophelie Gondelle dan pegawai polis, David Du Pays, berkata mereka nampak kapten dalam bot penyelamat menutup badan dengan selimut, sebelum semua penumpang keluar dari kapal. 
“Saya mengesahkan perkara itu,” katanya ketika ditanya sama ada kapten meninggalkan kapal. Seorang krew yang cedera dan pasangan berbulan madu Korea diselamatkan semalam, 48 jam selepas kapal itu karam. 
Concordia belayar 275 meter dari perairan berbatu Giglio yang sepatutnya berada sekurang-kurangnya 10 kali jauh jaraknya. 
Pengawal Pantai Itali menemui kotak hitam dari kapal Costa Concordia dan Schettino menegaskan, carta dan sistem pelayaran berada di kedudukan selamat, manakala beting pasir yang dilanggar tidak bertanda, mengejutkan penduduk Giglio yang sudah lama tahu bahaya itu. 
Pegawai Pertama, Ciro Ambrosio turut ditahan bersama Schettino di Porto Santo Stefano di tanah besar Itali sebelum dihantar ke penjara. 
Kapal seberat 117,000 tan itu melanggar beting pasir selepas berada dua jam dalam perjalanan tujuh hari menyeberangi Lautan Mediterranean ketika penumpang menikmati makan malam jam 9.30 malam Jumaat lalu. 
Schettino yang bekerja dengan Concordia selama 10 tahun, menghubungi ibunya Rosa di Naples jam 5 pagi dan berkata: “Berlaku tragedi tetapi semuanya tenang. Saya cuba menyelamatkan penumpang. Saya tidak boleh menghubungi keluarga buat masa ini tetapi jangan bimbang.”


Penari British, Rose Metcalf, antara yang terakhir diselamatkan berkata khabar angin menyatakan bahawa kapten melarikan wang tunai yang banyak ketika itu.
 

No comments:

Post a Comment