SUPPORT PENAJA

Wednesday 11 January 2012

FUYOO..GEMPA BUMI 7.3 magnitud MELANDA BANDA ACEH




Satu gempa bumi kuat melanda perairan barat Indonesia awal Rabu, sehingga mendorong amaran tsunami dikeluarkan. Penduduk yang panik berlari keluar, tetapi tiada laporan kecederaan atau kerosakan yang serius. Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata gempa bumi magnitud 7,3 melanda 260 batu (420 kilometer) di luar pantai Aceh sejurus selepas tengah malam  berpusat 18 batu (30 kilometer) di bawah dasar laut.


Penduduk dari wilayah, Banda Aceh - masih amat trauma akan kejadian gempa 2004 dan tsunami . Mereka melarikan diri dari rumah masing-masing dan menunggu di luar menuju ke tanah tinggi selepas siren dibunyikan dari masjid  .
"Saya takut," kata Fera, antara penduduk tempatan  yang tergelincir dari motosikal beliau dengan dua anak dan ibunya.

Hampir dua jam selepas gempa bumi melanda, agensi geologi tempatan menarik balik amaran tsunami.Indonesia terdedah kepada pergolakan seismos yang disebabkan oleh lokasinya di  Lingkaran gunung berapi  yang melingkungi Lembangan Pasifik.
Gempa gergasi di luar negara pada 26 Disember, 2004, mencetuskan tsunami di Lautan India yang mengorbankan 230,000 orang, separuh daripada mereka di Aceh.

No comments:

Post a Comment