SUPPORT PENAJA

Wednesday 1 February 2012

CUCI TANGAN DI HOSPITAL DEDAH DIRI KEPADA JANGKITAN


 Ia tidak syak lagi bahawa mencuci tangan adalah cara yang mudah untuk mencegah jangkitan, terutamanya jika bersama-sama dengan sabun.

Tetapi agak mengejutkan bila seorang
bacteriologists terkemuka di Britain mengatakan mencuci tangan uolls di hospital-hospital sebenarnya boleh membuat uolls lebih cenderung mendapat jangkitan .

Prof Hugh Pennington berkata pili hospital sering terdedah dengan kuman berbahaya.Beliau berkata sedikit pembelanjaan diperlukan dengan segera untuk menggantikan paip air tangan dengan sistem infra-merah automatik untuk menghentikan kakitangan, pesakit dan pelawat daripada terkena jangkitan  virus.Profesor Pennington, iaitu profesor Emeritus bakteriologi di Aberdeen University, berkata sistem basuhan automatik kini biasa di rumah penyembelihan tetapi tidak hospital.

"Teknologi ini sebenarnya telah lama wujud tetapi ia akan membuat perbezaan yang signifikan untuk mengawal jangkitan di hospital-hospital," katanya. 
"Mereka memasangnya di lapangan terbang malah di rumah penyembelihan  tetapi untuk sebab-sebab tertentu tidak di hospital-hospital . Ia seolah-olah gila dan tidak masuk akal..

"Ianya sebenarnya penting sebab anda seolah-olah telah mendapat jangkitan lebih selepas anda membasuh kerana secara logiknya paip air tersebut telah disentuh oleh ramai orang yang mungkin pembawa jangkitan virus .


No comments:

Post a Comment