SUPPORT PENAJA

Friday 20 January 2012

FUYOO... FAKTA TENTANG ANGRY BIRD DAN PENCIPTA NYA

Sure uolls tau apa permainan yang  memang menjadi kegilaan dan ketagihan ramai masa kini kan ..mestila tau kan pe lagi kalau bukan Angry Bird. Tapi tahu kah uolls citer disebalik permainan Angry Bird nie . Mesti ramai yang geleng kepala kan  pa benda angry bird ni..ramai benar yang sembang pasal angry birds.. Pemainan yang diinspirasi dan dibangunkan oleh Ravio sebuah syarikat yang berpengkalan di Finland mulanya diilhamkan oleh seseorang yang bernama Peter Vesterbacka . Majalah yang paling berpengaruh iaitu Times telah menamakan Peter Vesterbacka tersenarai sebagai antara 100 orang yang paling berpengaruh . Ravio telah memulakan perniagaan permainan dalam telefon mudah alih sejak 2003. 


Permainan tersebut yang pada mulanya telah dicipta oleh  seramai 12orang kini telah meningkat selepas beberapa
 tahun.Permainan tersebut menduduki carta tertinggi yang dibayar oleh aplikasi Apple selama berbulan-bulan di 60 buah negara dan menjadi rebutan pelabur untuk mencapai potensi pasaran lebih dari 1 billion penguna .   
Permainan angry birds telah menyumbang sebanyak AS $42juta kepada syarikat pengeluarnya Rovio..Angy birds telah dimuat turun sebanya 300 juta kali dan terdapat beberapa siri Angry Birds, Birds Angry Angry Birds Seasons dan the Rio. Pemain angry birds menyumbang 200juta minit setiap hari .Untuk permainan ini permain selalu mengunakan amplikasi Android dan juga Apple .
 Selain itu kajian yang dilakukan mendapati permainan Angry Birds  dilaporkan membuat seseorang akan berasa sangat santai (23%) dan membuat suasana yang lebih baik (58). membuat pemain menjadi ketagih (54%) dan paling menarik mampu membuat seorang kanak-kanak itu berasa terhibur dan paling menarik  berupaya membuat mereka berhenti  menangis .



Menurut kajian yang dibuat peratusan yang bermain permaian ini mengunakan iPhone (32%), iPod touch (33%), iPad (15%), Android (41%) and PC (25%).

No comments:

Post a Comment