SUPPORT PENAJA

Friday 27 January 2012

FUYOO..BUDAK UMUR 2 TAHUN KELIHATAN SEPERTI ANAK PATUNG


Disebabkan penyakit genetik seorang kanak-kanak perempuan Abbie King kelihatan seperti anak patung dan bayi berumur 6 bulan . Penyakit genetik yang berlaku dalam 1:100,000 dipanggil sindrom Russell-Silver yang bermaksud pada usia ini dia hanya akan bersaiz seperti seorang bayi berusia 6 bulan .
Walaupun berketinggian 2 kaki sahaja dengan berat kurang dari 14 paun iaitu separuh dari berat sepatutnya untuk  kanak-kanak seusia nya namun Abbie tetap boleh berjalan , ketawa dan bermain seperti kanak-kanak yang lain .Dia seumpama orang kerdil yang amat sempurna bentuknya .Abbie telah dilahirkan secara Caesarean pada minggu ke 38 iaitu pada 12 Februari, 2009 dengan berat hanya 4 paun dan 40cm panjang . Dia kelihatan begitu rapuh hingga takut untuk memegangnya.

"Dia mungkin lebih besar jika dibandingkan dengan bayi pramatang yang lain , tetapi dia tidak seperti kebanyakan bayi yang baru lahir disebabkan kekurangan berat badannya. Atas sebab itu dia diberikan makanan formula berkalori tinggi, untuk mempercepatkan pertumbuhan yang kelihatan tidak berfungsi secara normal.
'Saya  melihat anak-anak kawan saya membesar bulan demi bulan, manakala Abbie hampir tidak berubah. Kini berumur 22 bulan, dia hanya 26in (65cm). ' ujar ibunya .

No comments:

Post a Comment