SUPPORT PENAJA

Friday 27 January 2012

LELAKI AFGANISTAN TIKAM 2 ASKAR AMERIKA HINGGA MATI

Seorang lelaki Afganistan yang baru-baru ini menonton video yang menujukan tentera Marin Amerika kencing ke atas badan mayat pejuang Taliban telah bertindak nekad menikam hingga membunuh mati 2 orang tentera Amerika di barat daya Afganistan .
Kejadian tersebut berlaku apabila kedua tentera tersebut berjalan di sebuah bazar di Sangin , sebuah bandar di Wilayah Helmand , Taliban yang dipetikdari kenyataan pada hari Khamis 26 Januari 2012. Serangan oleh rakyat Afghanistan ke atas tentera asing yang menduduki negara mereka telah meningkat baru-baru ini.

Minggu lepas, tentera Afghanistan menembak mati empat tentera Perancis di daerah Tagab Kapisa daerah, terletak kira-kira 800 kilometer timur laut Kabul. Beliau kemudian telah mengakui bahawa beliau telah berazam kuat untuk membunuh orang asing selepas menonton video yang telah menyinggung perasaan yang menunjukkan tentera marin membuat jenaka lucah, semasa membuang air kecil ke atas mayat-mayat rakyat Afghanistan.Awal bulan ini, rakaman video di internet yang menunjukkan empat orang anggota KorMarin Amerika Syarikat dalam pakaian seragam penyamaran memijak mayat.

Kor Marin AS telah berkata, ia akan menyiasat video tersebut dan menyifatkan tindakan tentera tersebut sebagai "menjijikkan."Tindakan hina tersebut telah menarik kemarahan umat Islam di Amerika Syarikat. Berasaskan kumpulan hak-hak sivil Islam Amerika Syarikat mengutuk insiden kejam itu dalam sepucuk surat yang dikirimkan kepada Setiausaha Pertahanan AS Leon Panetta.

No comments:

Post a Comment